Useimmin kysyttyjä kysymyksiä

Useimmin kysytyt kysymykset-palstalta voit lukea hautakiven hankkimiseen liittyvistä kysymyksistä, ja kysyä myös itseäsi askarruttavia asioita. Vastaamme niihin parhaamme mukaan.

Lähetä kysymys

 

Olemme hankkimassa isän haudalle kiveä. Hänet haudattiin 16.6.2013. Kuinka pian hautauksen jälkeen pitää kivi hankkia ja koska kiven voi asentaa näin uuteen hautaan? (29.6.2013)

Hautakiveä kannattaa alkaa miettimään siinä vaiheessa kun läheisen kuolemasta on kulunut tovi ja omaisilla on voimia suunnitella kiveä. Joskus tähän menee muutama viikko, joskus vuosia. Hautakivi asennetaan yleensä kovalle maalle eli arkun paikka on kiven edessä, eikä maata kiven alta ole täten kaivettu. Sopivaan asennusajankohtaan vaikuttavat myös maan laatu ja sääolot. Asennusajankohta kannattaakin jättää seurakunnan ja kiviveistämön huoleksi. Meillä on myös 2 vuoden oikaisutakuu asennukselle eli jos kiven haluaa varsin nopeasti haudalle hautajaisten jälkeen, voi sen huoletta tilata.

Hyvä hautakiviekspertti! Huomasin käydessäni Honkanummen hautausmaalla, että runsasluminen talvi oli häivyttänyt mieheni tekstin miltei olemattomiin. Miten saisin apua siihen? Mielestäni alkuperäinen teksti on “hopeanvärinen”. Paljonko uusiminen tulisi maksamaan? (12.05.2012)

Vanhat tekstit voidaan aina uudelleenmaalata. Hintamme maalaukselle on 2 € per merkki ja ristit sekä ornamentit alkaen 15 € kpl.

Voiko hautakiveen kaivertaa vainajan muualle haudatun vainajan nimen?
(21.01.2011)

Kyllä voi. Tällöin voi vainajan tietojen alle esim. kaivertaa pienellä maininnan – haudattu Ouluun, mikäli haluaa.

Haluaisimme kirjoittaa pitkän runon hautakiveen. Kuinka pieni kirjaisinkoko (korkeus) onnistuu?
(17.01.2011)

15 mm kirjainkorkeus alkaa olla minimi. Myös fonttivalinnalla voi vaikuttaa jonkin verran tilankäyttöön.

Miksi Teillä ei missään näy hintoja? Saako kuvaston tilattua missä on hinnat? On mahdottoman vaikea ajatella ostavansa kun hintoja ei ole missään??
(16.10.2010)

Hei! Olemme tietoisia tästä ongelmasta, mutta koska hautakiven hinta koostuu useasta eri osa-alueesta, saattaa hinnoittelu olla jopa harhaanjohtavaa. Pienellä muutoksella hautakiven hinta saattaa muuttua useita satoja euroja suuntaan tai toiseen. Valmistamistamme kivistä yli 90 % tehdään “mittatilaustyönä”, joten emme ole mallikiviä hinnoitelleet eikä kuvastossammekaan valitettavasti ole hintoja.

Kun soitat, laitat sähköpostia tai jätät netissä tarjouspyynnön, saat meiltä eritellyn tarjouksen. Sen avulla on sitten helppo tehdä muutoksia, jos esimerkiksi budjetti ylittyy, kun näkee mistä hinta koostuu.

Meille voi myös kertoa käytettävissä olevan rahasumman ja omat toiveensa, niin teemme sen mukaan sitten luonnoksia hintoineen.

Voiko uuteen hautakiveen laittaa vierekkäin kaksi sukunimeä? Eli isovanhempani sukunimi ja viereen vanhempani sukunimi?
(06.04.2010)

Toki voi. Luonnollisesti kiven koko täytyy silloin olla riittävä, mutta esimerkiksi jo metrin levyiseen kiveen kaksi sukunimeä mahtuvat vierekkäin ihan mukavasti. Monesti puoliskot erotetaan toisistaan esimerkiksi ristillä tai luukulla.

Onko hautakiveen mahdollista kaivertaa teksti jollain tietyllä fontilla, vai täytyykö valita vain jostain teidän vaihtoehdoista? Ja jos onnistuu, niin maksaako se enemmän? Tuntuu, että kaikissa kiviveistämöissä ei erikoistoiveita kyetä toteuttamaan.. =/
(15.02.2010)

Periaatteessa on mahdollista. Joskin meillä nuo leikkauskoneet ovat sen verran vanhoja, että ihan mitä tahansa emme niihin pysty viemään. Myös käsin voidaan teksti leikata, jos asiakkaalla on itsellään tarkka malli tulevasta tekstistä. Tietysti tämä myös hintaan hiukan vaikuttaa.

Usein kuitenkin nuo meidän valmiit mallimme toimivat kuitenkin paremmin kaiverrettuina kuin jotkin asiakkaan toivomat fontit. Tuo kaivertaminen asettaa fontille kuitenkin jonkinlaisia rajoitteita esimerkiksi viivan paksuuden ja kirjaimen koon suhteen mitä ei aina tule ajatelleeksi.

Monesti se mikä näyttää hyvältä ruudulla, ei aina ole se paras ratkaisu kiveen kaiverrettavaksi. Yritämme tietysti parhaamme mukaan toteuttaa myös erikoisemmat toiveet.

Minkälainen hautakivi sopii eläimelle ? Onko niissä eroa ihmisten kiven kanssa ,eli voinko valita valikoimastanne minkälaisen vaan kiven?
(08.12.2008)

Yleensä eläimille käytetään pienempiä kiviä kuin nuo meidän malistossamme olevat. Pienet laatat, luonnonkiviin kiinitetyt prossilaatat yms ovat myös melko yleisiä.

Miten asiassa edettäisiin isäni hauta on 2m-2m, johon olemme hankkimassa kiveä ja haudan reunalle reunakiviä ?
(12.03.2008)

Helpoiten asia etenee suunnittelemalla hautakivi sivuillamme. Teen kivestä sitten tarjouksen, jonka pohjalta voidaan ryhtyä jatko-suunnittelemaan kiveä mieluiseksenne. Voit myös lähettää minulle sähköpostia ja kertoa hiukan ajatuksia minkälaista kiveä olette etsimässä niin teen sitten sen pohjalta teille ehdotuksen.

Mitä tulee maksamaan vanhaan kiveen jossa on jo sukunimi , uuden nimen kaiverrus ja kultaus kaikkine aikatietoineen. (valkkapa tuollain hinta keskimäärin)
(06.02.2008)

Lisänimen kaiverrus maksaa yleensä noin 150-250€, riippuen kuljetus kustannuksista ja kirjainten määrästä. Monesti vanhoista kivistä kullataan/maalataan myös vanhat tekstit samalla kertaa. Vanhojen tekstien uusiminenmaksaa kirjanmäärästä ruiippuen yleensä noin 100-200€.

Ei ole kyse hankkimisesta vaan vanhasta isoisäni- ja – äitini poistettavasta kivestä! Jääkö kallis kivi seurakunnalle vaikka äitini on maksanut velalla kys. kiven alunperin ja vielä nimilisäyksen “mummin” kuoltua. Saako kiveä ns. uusiokäyttää ostaja, poistamalla nimet esim. vai jääkö seurakunnan omistukseen? Pitääkö asiaa kenties kysyä ihan laki-ihmiseltä…??! Neuvoista olisin kiitollinen äitini puolesta, ikä-ihmisenä ei nettiä omista ja puhelimessakaan ei kuule kunnolla, haluaa vain tietää tämän kiven “kohtalon”.
(29.12.2007)

Kehoittaisin kääntymään asiassa lakia paremmin tuntevan ihmisen puoleen. Minulla kyllä on sellainen käsitys, että hautausmaalle vietävät kivet ovat tavallaan seurakunnan omaisuutta, mutta en tästä nyt ole ihan varma. Uskoisin kyllä kuitenkin, että pyydettäessä seurakunta antaa Teidät ottaa tuon kiven itsellenne uusiokäyttöön.

Sivuillanne mainostatte pikaista yhteydenottoa asiakkaaseen, mutta kun on suunnitellut hautakiven ja jättänyt teille yhteystietonsa, kahteen kertaan, silti yhteydenottoa ei tapahdu. Miksi teillä on niin hidasta asiakaspalvelua?
(18.10.2007)

Pyrimme vastaamaan tarjouspyyntöihin mahdollisimman pikaisesti. Valitettavasti resursiimme ovat tällä hetkellä kuitenkin varsin rajalliset, emmekä aina kykene tekemään tarjouksia asiakkaillemme niin nopeasti kuin haluaisimme. Lisäksi toimialueemme on rajallinen, ja alihannkija verkostossamme on vielä joitakin aukkoja. Näissä tapuksissa pyrimme palvelemaan asiakasta mahdollismman pian löydettyämme kivelle sopivan toimittajan.

Isä haudattiin porvoossa sukuhautaan. Minkä hintanen ja miten tapahtuu jo paikalla olevan hautakiven kaiverrus?
(04.09.2007)

Suoritamme myös kaiverruksia vanhoihin kiviin itäisen uudenmaan alueella, sekä pääkaupunkiseudulla. Voitte tehdä kaiverrus tilauksen puhelimitse. KAiverrus hinnat vaihtelevat välillä 6-8€/kirjain + kuljetus (Porvoon ulkopuolella).

Hautasimme äitimme samaan hautaan hänen vanhempiensa kanssa ja nyt huomasimme että kiveen ei mahdu enää äitimme nimi, joten kivi täytyy vaihtaa. Tilatessa uutta hautakiveä, kuuluuko siihen vanhan kiven poisvienti ja uuden asennus tilalle? Kierrätetäänkö hautakiviä?
(25.08.2007)

Yleensä uuden kiven hintaan sisältyy myös vanhan kiven poisvienti. Me emme kierrätä hautakiviä, sillä emme voi olla varmoja kiven laadusta ja muitakin ongelmia saattaa ilmetä. Vanhat kivet hävitetään asianmukaisesti eikä niitä myydä eteenpäin.

Hei, hautapaikka on laskettu yhdeksälle uurnahaudaksi, mutta kun sukunimi muuttuu kaikilla jälkeenpäin haudattavilla, kuinkas siinä toimitaan kiven tekstin suhteen?Voiskos ajatella nimilaattojen kiinnittämistä hautakiveen?
(11.04.2007)

Kyllä tuo pronssisten laattojen käyttäminen näissä tapauksissa on hyvinkin suositeltavaa.

Hei, onnistuuko sydämen muotoisen hautakiven tekeminen, kokoa en tarkaan vielä tiedä mutta kyseessä on uurnalehto, joten koko on määrätty. Mitähän sellaisen tekeminen maksaisi kaiverruksineen.
(20.03.2007)

Sydämen muotoisen kiven tekeminen onnistuu kyllä. Hinta liikkuu kiven koosta riippuen noin 1000€ pinnassa. Ota yhteyttä niin lasken tarkemman tarjouksen.

Kaiverretaanko hautakiveen nykyään myös vainajan entinen sukunimi ja alkuperäinen sukunimi?
(05.03.2007)

Myös vainajan entinen (ent.) ja alkuperäinen (o.s.) sukunimi voidaan kaivertaa hautakiveen. Näissä tapauksissa tuo toinen sukunimi kaiverretaan yleensä etunimien ja aikatietojen väliin.

Nämä ovat taas niitä maku-asioita joissa jokainen tekee omat päätöksensä. Eli minkäänlaista säännöstöä asiaa koskien ei ole olemassa.

ONKO TEILLÄ LYHTYKIVIÄ, HALUAISIN KOKEILLA SUUNNITELLA TIETOKONEOHJELMALLA SELLAISEN
(29.12.2006)

Kyllä löytyy. Siitä vaan suunnittelemaan ohjelmallamme. Uudempi versio löytyy osoitteesta https://www.hautakivi.net/index.php?sivu=valitse. Valitettavasti tuolla työkalulla ei vielä pysty valitsemaan luukkuun muita koristeita kuin ristin, mutta tuotakin ominaisuutta olemme parhaillaan työstämässä.

hei haluaisin suunnitella kiven isälleni mutta tiedustelisin et onko tämä sitovaa ku tiedot on niin tarkkoja jos en itse pidä lopputuloksesta ku on ensimmäinen kerta näissä asioissa?
(07.12.2006)

Ei ole sitovaa. Eli suunnitelmanne pohjalta lasketaan vain tarjous. Tiedot ovat tarkkoja vain sen vuoksi että tarjouksesta saadaan mahdollisimman tarkka.

Maan jäätyminen ja routa ilmeisesti vaikuttavat hautakiven paikalleen laittamista? Kuinka myöhään syksyllä sen voi asentaa? Kuinka kauan kiven valmistaminen kestää, siitä kun on valmis suunnitelma? Asennatteko te kivet paikoilleen vai hoitaako sen hautausmaan väki?
(13.10.2006)

Kyllä, maan jäädyttyä kiviä ei enää voi asentaa, paitsi hautausmaille joilla on asennus palkki valmiina. Joillakin hautausmailla on myös tarkat säännöt milloin kiviä saa asentaa. Yleensä kiviä täällä etelässä asennetaan tuonne marraskuun loppupuolelle, toki sekin vaihtelee todella paljon.

Meillä toimitusaika on tääälä hetkellä noin 2-3 viikkoa, siis niille kiville jotka teemme itse tänne etelä-suomen alueelle. Eli vielä ehtii tälle syksylle saamaan kiven.

Me hoidamme kivien asennuksen.

Voiko kultaprossi värillä itse korjata hautakiven kirjaimia jotka ovat likaantuneet ja tummuneet ?
(04.09.2006)

Voi toki, jos kokee homman osaavansa. Monesti kllä joudumme noita itse maalattuja korjailemaan, kun ihmiset huomaavat ettei homma ihan niin helposti käynytkään. Kyllä ammattimies on kuitenkin aina ammattimies 🙂

Kuinka kauan ja miten hyvin hiekkapuhallettu teksti pysyy kiillotetussa kivessä?
(26.06.2006)

Kyllähän siis se teksti siinä pysyy ikuisesti. Hiekkapuhaltamalla kaiverrettaan kiveen syvennykset, jotka siis pysyvät kivessä ikuisesti. Yleensä kaiverrettu teksti käsitellään joko maalaamalla tai kultaamalla, nuo maalit tai kultaukset kuluvat ajan kuluessa, ja niitä joudutaan uusimaan. Maalaus ja kultaus kestävät yleensä olosuhteista riippuen jopa yli kymmenen vuotta varsin hyvinä.

Jos hautakiven koko on 65 cm korkea ja 80 cm leveä ja risti + sukunimi (9 kirjainta) on metallisin irtokirjaimin, niin minkä kokoiset kirjaimet ovat mielestäsi ihanteelliset. Etunimet tulevat kiveen normaalisti kaiverrettuna sekä pari pientä lintua. Kynttiläluukkuja tms. ei tule.
(22.05.2006)

Kyllä minä käyttäisin sukunimessä 70 mm korkeita pronssikirjaimia. Se on ihan vakio käyttämämme koko tuon kokoisessa kivessä.

Pronssikirjainten tilantarve (antikva ja groteski) lasektaan kaavalla korkeus x lukumäärä = tarvittava tila, tässä tapauksessa siis 7cm x 9 kirjainta =63cm.

Etunimet olisivat silloin 30mm ja aikatiedot 25 mm.

Minkä hintainen on peruskivi vaikka 60x80cm, ilman mitään erikoisuuksia? Ei nimittäin ole mitään käsitystä, mistä lähdetään edes liikkeelle näissä hautakivien hinnoissa, kun ei ole aiemmin ollut tarvetta sellaiselle. Kiitos jos viitsitte valaista tietämätöntä!
(15.05.2006)

Tuommoinen 60×80 kivi maksaa noin 800-1100€, riippuen hiukan väristä ja käsittelyistä.

Missä voi opiskella hautakivenveistäjäksi? Olen alkanut kiinnostua alasta, se vaikuttaa mielenkiintoiselta.
(31.01.2006)

Valitettavasti en osaa tuohon vastata, itsellenikin kun tämä on tullut vähän kuin verissä. Saattaa jopa olla niin, ettei varsinkaan tätä hautakivien valmistusta oikeastaan missään opetetakkaan.

Myyttekö te valettuja hautaristejä? Ellette, niin mistä ihmeestä niitä nykypäivänä saa tilattua?
(25.11.2005)

Emme valitettavsti myy, enkä kyllä osaa sanoa mistä sellaisia voisi saada.

Mutta kyllähän hautakivi olisi kuitenkin kestävämpi ratkaisu 😉 😉

paljonko painaa 60 cm korkea ja 40 cm leveä kivi. t.utelias
(17.10.2005)

Riippuu tietysti vähän paksuudesta 😉

Normaali 15 cm paksu kivi antamillasi mitoilla painaa noin. 100kg.

Onko teiltä tilattavissa “kaksiosaista” kiveä? Kahden kiven välissä on matala tasanne johon voi laittaa vaikkapa kynttilä tai pienen kukan.
(05.09.2005)

Toki. Internet sivustoillamme on esitelty vain pieni osa perinteisempiä kivimallejamme. Suurin osa kivistä valmistetaan kuitenkin näitä malleja muuntelemalla, tai asiakkaan omilla suunnitelmilla.

Lähettämällä minulle sähköpostia, tai soittamallla, voimme keskustella lisää siitä, minkälaisesta kivestä olisi kysymys.

jesse.berglof@hautakivi.net

Esim. Englannista tulleista sarjakuvista haudassa lukee teksti RIP. Mitä se tarkoittaa, ja lukeeko sellaista tekstiä oikeasti missään hautakivessä?
(26.08.2005)

Rest In Peace.

Etsin hautakiveä isälleni. Eniten haluaisin, että hautakivi olisi tehty kivestä, jonka olemme itse valinneet omasta pihastamme. Eli onko mahdollista teettää hautakiveä omasta kivestä? Voiko sitä esim. jotenkin halkaista, hioa ja kaivertaa? Haluaisin niin, että kohta johon tulee kaiverrus, olisi suora, mutta loput kivestä “luonnollisessa” muodossaan jotenkin päällystettynä.
(11.07.2005)

On periaatteessa mahdollista. Kyllä noita joskus on meillä tehtykkin.

Ongelmaksi niissä vaan monesti muodostuu hinta. Eli hinta noissa omista ivistä tehdyissä muistomerkeissä saattaa joskus nousta ihan “uuden” kiven hintoihin. Niissä kun monesti on huomattavasti enemmän työtä kun tuollaisessa tavallisessa 15 cm vahvassa kivessä. Lisäksi kuljetus kusatnnuksia tahtoo monesti tulla aika paljon, kun se kivi yleensä pitää jostakin hakea.

Soittele tai meilaile niin puhutaan lisää!

Sukuhaudaltamme Hietaniemen hautausmaalla puuttuu tällä hetkellä kivi. Haudan koko on 1 m x 2,5 m ja siinä on reunakivet. Ensimmäinen haudatuista on haudattu vuonna 1908, joten haluaisimme kiven edustavan sen ajan tyyliä. Mitä kivimallia ja -materiaalia suosittelette? Kaiverrukset tulisivat tällä hetkellä viidelle. Missä hintahaarukassa liikutaan?
(21.06.2005)

Haudalle voisi sopia jonkinlainen pystymallinen musta hautakivi, jonka sivut olisi louhittu. Kooltaan kivi voisi olla noin 60-70cm x n 120-140 cm. Tektimallina voitaisiin mahdollisesti käyttää jotakin vanhemman tyylistä tekstimallia.

Hintaluokka tuollaiselle kivelle olisi noin 1500-2000€.

Minkä kokoinen kivi olisi hyvä kuolleena syntyneen vauvan haudalle? Pystyttekö toimittamaan kiveä Pudasjärvelle?
(31.05.2005)

Valitettavasti emme tällä rajallisten resurssien vuoksi pysty toimittamaan kiveä pudasjärvelle asti.

Monesti vauvojen haudoilla käytetään hiukan pienempiä kiviä (40-50 x 50-60). Mutta mikään ei tietystikkään estä käyttämästä isompia tai pienempiä kiviä.

Hankin hautapaikan isälleni; hänet polttohaudattiin.Samaan hautapaikkaan on varattu tila myös äidilleni Leposaaressa. Onko tyynykivi vai mikä oikea ratkaisu kun hautapaikka on muistaakseni 1mx1m
(31.05.2005)

Tyynykivi ei mielestäni ole hyvä ratkaisu. Tyynykiviä käytetään yleisimmin vanhoilla haudoilla, joilla varsinainen nimikivi on “täynnä”, tai väliaikaisratkaisuna reunakivi haudoilla. Tyynykivet likaantuvat hyvin helposti, ja talvella ne peittyvät täysin lumen alle.

Yleensä tuollaisilla paikolla sallitaan normaalit hautakivet joiden leveys ei ylitä tuota 1 metriä. Kiveen siis tulee aikanaan yksi sukunimi ja kahdet etunimet. Tuolloin voidaan ajatella minkä tahansa kokista kiveä aina 50×60 lähtien. Asiasta kannattaa kuitenkin olla yhteydessä seurakuntaan, josta saatte tarkempaa tietos siitä, minkälaiset kivet hautausmaalla ovat sallittuja.

Tyynykivi; minkä kokoisia tyynykiviä on käytössä.
(13.05.2005)

Tyynykiviähän voidaan tehdä minkä kokoisia vaan. Yleisesti käyttämämme koot ovat n 30 x 40 ja 35 x 50. Noihin molempiin kokoihin saadaan mahtumaan kahdet nimet aikatietoineen. Toki suurempiakin tyynyjä tehdään.

Olen Salosta. Meillä on 3 hautapaikkaa vierekkäin (leveys 3 m). Siinä ei ole mitään kiveä. Mitä suunnilleen voisi maksaa näin leveä kivi. Tarvitsen tiedon tässä vaiheessa perunkirjoitukeseen. Missä yrityksenne toimii?
(13.05.2005)

Yrityksemme toimii Porvoossa. Valitettavasti meillä ei ole edustuksia tai jällenmyyjiä lähistöllänne. Toki välitämme tarjouspyyntönne yhteistyökumppanillemme, mikäli haluatte tarkemman hinnan tai kenties tilauksen tehdä kauttamme.

Valitettavasti noin vähillä tiedoilla hinnan laskeminen hautakivelle on mahdotonta. Ensinnäkin pitäisi tietää kiven tarkat mitat, kiveen tulevat tekstit, käsittelytavat, tarvitaanko pohjakiveä, ja minkälaisia koristeita kiveen mahdollisesti tulisi. Pelkän kiven hinta (3m x 0,6 cm x 0,15) olisi varmasti, väristä riippuen, n 2500€-3000€ (ilman koristeita, kaiverruksiqa ja pohjakiveä). Mutta noin vähillä tiedoilla en kyllä osaa tarkempaa hintaa sanoa. Lisäksi on kyllä sanottava että 3m pitkä kivi on kyllä melkoisen iso, ja vaikka hauta tuon kolme metriä olisikin, ei noin isoja kiviä kuitenkaan yleensä käytetä, vaan kivi mitoitetaan tsen mukaisesti, montako nimeä siihe pitää mahtua.

Perustetaanko/ankkuroidaanko hautakivi jotenkin? Nyt on taas ollut noita järjettömiä hautakivien kaatoja uutisissa ja aloin ihmetellä että onko ne jotenkin löydästi maassa pystyssä kun niitä noin vain kaadellaan.
(26.04.2005)

Tosiaan, taas olemme saaneet nähdä esimerkkejä siitä mitä typeryyksiä jotkin ihmiset voivat keksiä. Tänä päivänä useilla hautausmailla hautakivien tapittaminen pohjakiveen/palkkiin on pakollista. Erityisesti korkeissa kivissä hautakivien tapittaminen on suositeltavaa. Valitettavasti kuitenkin pohjakivellisen hautakiven kaataminen onnistuu kyllä normaalikokoiselta ihmiseltä pohjakivineen päivineen, jos niin haluaa. Me tapitamme hautakiven aina kun se on pakollista tai muuten tarpeellista. Mutta kuten todettu, valitettavasti sellaista konstia ei vielä ole keksitty, joka ihmistä estäisi kiveä kaatamasta niin halutessaan.

Kokeilin juuri suunnitella omaa hautakiveäni, ja mieleen tuli pari kysymystä. Voiko hautakiven muoto poiketa niistä vaihtoehdoista, joita siinä oli annettu? Eli onko kivestä mahdollista tehdä goottilaisen ikkunan muotoista? Entä tekstilaji, voiko se olla jokin muu? Ja saako kiveen kirjoittaa muutakin kuin nimen ja aikatiedot? Entä voiko pohjakivi olla eri kivestä tehty, musta ja harmaa kun sopivat hyvin yhteen? Ja vielä yksi, voiko kivessä olla koristeena muutakin kuin annetut vaihtoehdot, sillä risti ei oikein istu ajatusmaailmaani? Kiitos.
(08.02.2005)

Kyllä, kyllä, kyllä ja kyllä!
Hautakivi voidaan valmistaa juuri sellaiseksi kuin itse haluatte. Näillä sivuilla käytettävä työkalu hautakiven suunnitteluun, on tarkoitettu vain apuvälineeksi hautakiven suunnitteluun. Itse asiassa melko harvoin kivi sitten loppujen lopuksi tulee näyttämään juuri siltä, kuin tuossa ensimmäisessä tarjouspyynnössä on valittu, vaan yleensä kivi muokataan sitten juuri asiakkaan mieltymysten mukaiseksi.
Tottahan toki, kivi materiaalina asettaa joitakin rajoituksia muodoille ja käsittelyille, mutta käytännössä kaikkien muotojen valmistaminen on mahdollista.
Teksteistä ja koristeista tuossa työkalussa on mainittu vain murto-osa käytettävissämme olevista malleista, ihan vaan sivujen selkeyden ja työkalun helppokäyttöisyyden takaamiseksi.
Erikoisempien muotojen tai muiden erikoistoiveiden kanssa kannattaakin lähestyä minua suoraan puhelimitse tai sähköpostilla, ja kertoa hiukan toiveistaan. Näiden keskustelujen perusteella suunnittelemme sitten kiven joka vastaa toiveitanne.
jesse.berglof@hautakivi.net

Onko mahdollista saada kasvokuva hautakiveen, ja mikä on kustannus siltä osin
(08.02.2005)

On mahdollista.
kiveen voidaan tehdä hiekkapuhallustyönä kasvokuva. Kustannus puhallustyön osalta on ehkä noin 750- 1000€ riippuen kuvan koosta. Ja muista yksityiskohdista.

Haluan tietää ensi hätään, toimitatteko Te koko Suomeen vai tietylle alueelle vain kiviä?
(24.01.2005)

Toimitamme hautakiviä ensisijaisesti Etelä-Suomeen. Meiltä voitte kuitenkin pyytää tarjouksen myös muualle toimitettaviin kiviin, joita me välitämme eteenpäin yhteistyökumppaneillemme.

Mitä tarkoitetaan pohjakivellä?
(20.12.2004)

Pohjakivi on hautakivelle tarkoitettu aluskivi, jonka päälle hautakivi asennetaan. Pohjakiveä käytetään yleisesti aina, kun hautakivelle ei ole asennettuna esimerkiksi betoni palkkia, jolle kivi voitaisiin asentaa.
Pohjakivi on yleensä noin 10cm pidempi, ja noin 5cm leveämpi, kuin itse muistomerkki. Pohjakivi valmistetaan samasta kivimateriaalista kuin itse muistomerkkikin. Normaalisti pohjakivi valmistetaan sahatuilla pinnoilla.
Lisäksi pohjakivestä voidaan valmistaa esim”reikäpohja”, jolloin n60cm leveään pohjakiveen työstetään aitio kukka-istutuksia varten, ja muistokivi asennetaan tämän pohjakiven takareunaan.

Minkä kokoinen kivi sopii haudalle, jonka leveys on 1m?
(20.12.2004)

Yleensä metrin levyisillä haudoilla käytetään n 80-90cm x 50-70cm kokoisia kiviä. Riippuen luonnollisesti siitä, kuinka monta nimeä ja minkälaisia koristeita kiveen on tarkoitus mahtua.
Myös pienempien kivien, tai pystymallisten kivien käyttäminen normaaleilla haudoilla on mahdollista. Lisäksi aina on otettava myös huomioon seurakuntien määräykset sallituista kivistä.
Yleisin koko lienee kuitenkin tuo 80x60cm. Johon yleensä mahtuu jo mukavasti sukunimi, kahdet etunimet aikatietoineen, ja vielä esim. kynttiläluukku.